Laitoin linkin tuonne myytävänä-osastolle tuosta Jyrystä:
http://www.nettikone.com/778402 Sama auto on ollut myynnissä jo pitemmän aikaa. Ei ole tuonkaan Jyryn hinta enää paljon kilohintaa kummempi. Kun katsoo esim. projektikuntoisten 60- ja 70-luvun henkilöautojen pyyntihintoja esim. Mobilisti-lehdestä, niin alkavat olla samaa luokkaa. Pari tonnia omin voimin liikkuvasta, täyttä läpikäyntiä vaativasta VW kuplasta tai 70-luvun Volvosta. Sillä rahalla saa Jyry-Sisun ja väitän, että Jyryn entisöinti MR-kuntoon on työmäärältään ja tarvittavalta rahalliselta panostukseltaan samaa luokkaa vastaavanikäisen, projektikuntoisen henkilöauton kanssa. Henkilöautossa nuo peltityöt ottavat aikaa ja rahaa aivan eri luokkaa, kuin esim. Jyryssä.
Kävin viime viikolla ostamassa 12.9-pultteja ja kysyin samasta liikkeestä Valmet 612:n koneremonttipaketin (kuluvat osat kuten männät, putket, laakerit ja tiivisteet, pl. venttiilit) hintaa. Oli vähän toista tonnia verollisena
Ei ole kallista vaikkapa Karhu-Sisun koneremontin tekeminen, koneistuksetkin ovat aika vähäisiä, kun sylinteritkin hoidetaan vaihtoputkin. Ja mikä hienointa, niin esim. Valmetteihin löytyy osat hyllystä, yrittäkääpä samaa vaikkapa -74 vuosimallin Datsunin kanssa, ei taida onnistua edes sata-amppeeriin, harvinaisemmista puhumattakaan.
Raudassa on aina raha tallessa. Jos ei itsellä ole aikaa entisöidä kaikkia, niin pelkkä säilyttäminenkin on jo hyvä teko ja Sisun arvo säilyy, aika varmasti lähtee jopa nousuun (kuten Vanajat). Jos ei ole lämmintä tallia, niin pelkkä alusta säilyy kohtalaisesti pihallakin kevyen ilmavasti pressutallilla suojattuna. Kunhan nesteet ja öljyt on vaihtanut ja vähän suojaöljyä ruiskautellut, niin pihasäilytyskin on ihan tyydyttävä tilapäisratkaisu.
Siis käykäämme kiinni toimeen kulttuuritekoihin! Tuokin em. Jyry ansaitsisi jo hyvän kodin.