proto kirjoitti:tuo otsikko kuvaa tämänhetkistä tilaa aika hyvin.. jätin yksinäisestä karhusta osto tarjouksen joka jonkinaikaa on maannut yhden teollisuus alueen nurkilla ja kohdannut ilkivaltaa .
toivottavasti ei ole liian kallis jos on kaupan .
Toivotaan, että tarjouksesi menee läpi ja Karhu saa uuden kodin .
On se merkillinen ilmiö, että rakennuksia suojellaan museoviraston ja useiden muiden instanssien toimesta. Sehän on sinänsä ihan hyvä, mutta miksi kotimaisia kuorma-autoja ei em. instanssien taholta pyritä säilyttämään ja entisöimään . Väitän, että Suomalaisen osaamisen, ahkeruuden ja tulevaisuudenuskon historiaa on paljon enemmän missä tahansa pihan perällä unohdettuna makaavassa Kontiossa tai M-sarjan Sisussa, kuin jossakin puoliksi maan sisään painuneessa talonrötiskössä. Entisöity tai edes talteenotettu vanha kuorma-auto ei edes vie sitä kallista liike-tai asuinrakennuksen tonttia siltä keskustan hyvältä rakennuspaikalta minkä se vanha, homesienen tuhoama, suojeltu talovanhus väistämättä vie. Missään nimessä vertaukseni ei tarkoita sitä, etteikö rakennuksia pitäisi suojella ja kunnostaa. Mutta edes hieman vastaavaa arvostusta myös vanhoille kuorma-autoille, erityisesti kotimaisille. Olisihan se hienoa nähdä kuvia vanhoista, kunnostetuista rakennuksista, joiden edessä on parkissa esim. 70-luvun Sisu kunnostettuna ja miksei ihan vaikka rakennuksessa toimivan liikkeen hyötyajossakin. Olisi siinä mainosarvoa nostalgianälkäiselle kansalle
jep
ja onhan se ekologisempaa käyttää ensin vanha loppuun, ennen kuin otetaan uusi käyttöön.
näillä eko-vihreillä on varmaan jotakin yhteyksiä autoteollisuuteen. Heti kun jossakin tehdään auto, joka kuluttaa desilitran vähemmän täytyy valtion pakottaa kaikki hankkimaan semmoinen ja romuttamaan käytössä oleva kalusto.
Kaikkein ekologisin vaihtoehto lienee hankkia auto johon lisätty sähkömoottori ja muutama sata kiloa supermyrkkyjä sisältäviä akkuja.
Ehdotus lainsäätäjille: Sisun saa poistaa liikenteestä, kun se on ajettu loppuun. Tämä takaa että niitä näkyy tiellä viellä 2500-luvulla
Onnittelut loistavasta hankinnasta! Onko Karhun teli vastaava, kuin Jyryssä? En ole koskaan päässyt tekemään lähempää tuttavuutta telillä varustetun Karhun kanssa, joten kiinnostus heräsi heti. Miten sitten menohalujen laita? Tokihan Valmet vie autoa kuin hullua tukasta, mutta miten vetävä etuakseli ja teli voimaa verottavat?
Kaikkiaan hieno juttu, että otit Karhun hyvään kotiin.
Laitoin linkin tuonne myytävänä osastolle tästä Karhu-Sisusta: http://www.nettikone.com/792752 Olen hämmästynyt, että tuota ei ole vielä myyty. Tuossa on juuri sellainen talteen ottamisen arvoiselta vaikuttava tapaus, joita ei muutaman vuoden päästä enää löydy.
Rivikuutonen kirjoitti:Laitoin linkin tuonne myytävänä osastolle tästä Karhu-Sisusta: http://www.nettikone.com/792752 Olen hämmästynyt, että tuota ei ole vielä myyty. Tuossa on juuri sellainen talteen ottamisen arvoiselta vaikuttava tapaus, joita ei muutaman vuoden päästä enää löydy.
Tämäkin löysi sitten ostajan, tuliko jollekin palstan kirjoittajista Sisu iltojen iloksi, päivien piristäjäksi sekä aamun auringoksi?
Kävin katsomassa autoa pikaisesti eräs ilta kun työreissu meni vierestä. Jäi puheeksi palata seuraavana päivänä asiaan, kun olisin vapaalla, mutta silloin se oli jo myyty meni lievestuoreen suunnalle.
Rivikuutonen kirjoitti:Tuossa aikaisemmin, kun tuli mainittua se Vanaja, joka jäi saamatta, niin Mäkipirtin kirjassa sivuilla 114&115 on koko aukeaman kuva juuri samanlaisesta lavetinvetäjästä. Eli tyyppi oli KK-69ET Nosturia siinä ei ollut, mutta oli kaksoisvinssi keulasta lastattavan lavetin kiskomiseksi vetopöydän päälle. Vesihallituksen logotkin olivat vielä ovissa ja kaikki tekniikka oli toimivaa. Sellaisen aarteen päästin käsistäni Laitan joskus kuvia juuri sitä autosta, kunhan saan ne skannattua. Tuon em. virheen takia joudun varmaan kuoltuani kuorma-automiesten helevettiin----siellä on vain Ivecoja, Daffeja ja MANneja
Hieman vanhaan asiaan palaan, mutta kertomasi auto on Mäkipirtin kirjassa aukeamasta seuraavalla sivulla eli 116. Auto on luovutettu 22.12.1964 silloiselle Maataloushallitukselle ja auton alusta nro. on 108502. Olisi kiva tietää tämän auton kohtalosta mihin joutui sillä auto ei ole enää Lappeenrannassa johon se huutokaupan jälkeen tuli. Olisi myös mukava nähdä tästä kuvia huutokaupassa ja mahd. myöhemmistä vaiheista.
Rivikuutonen kirjoitti: Ti Marras 10, 2009 10:19 pm
Sisun hankinta omaan talliin poistaa useat vaivat jopa Hota-pulveria tehokkaammin. Mitä useampi Sisu, sitä tehokkaampi vaikutus. Omat selkävaivanikin paranivat, kun ajoin viime vappuna Jyryllä Inarista yli 600 km kotitallille. Matkalla pysähdyttiin vain yhden kerran, kun käytiin Morskun tallilla varaosien hankinnan ja tuoreiden Sisu-uutisten vaihdon merkeissä. Jyryn ergonomia-istuin hieroi selän kuntoon ja Leylandin pakoputkessa oleva solmu vihelteli henkisen puolen entistä parempaan iskuun. Castlemountainin yliopistossa suoritettujen tutkimusten mukaan vanhempien Sisujen omistajilla esiintyy kantaväestöä huomattavasti vähemmän mm. ihosairauksia, munuaisvaivoja, ja vaivasenluun liikakasvua. Saman tutkimuksen mukaan Sisun omistajat ovat keskimääräistä onnellisempia ja heidän elämänlaatunsa on useilla mittareilla mitattuna laadukasta. Samassa tutkimuksessa tehtiin myös havainto, että Sisun omistaja nukkuu parhaiten M-sarjan Sisun hytissä. Vastaavanlaatuista lepoa ei saavutettu simuloiduissa laboratorio-olosuhteissa lukuisista yrityksistä huolimatta. Sisujen aiheittamista positiivisista vaikutuksista omistajien terveyteen on tekeillä useita korkeatasoisia tutkimushankkeita, joista Castlemountainin yliopiston professori Kirkstall Cummins on luvannut julkaista lyhyitä referaatteja tällä sivustolla aivan lähitulevaisuudessa.