SamppaP kirjoitti: Pe Loka 11, 2019 9:38 am
Espanjaa näyttäisi olevan tuo Mackin keulassa oleva teksti, näkyy tosin olevan 18 maassa Espanjan kieli käytössä Niittikoppi on siellä kun kotonaan
Aika ehjön näköinen niitti tukkiauto, sais kyllä käydä hakemassa tuolta romun keskeltä.
-
Aika identtisen näköiset Sisut, toinen on nettikoneessa ja toinen Sisun esittelyvideolta jostain 90-luvulta. Varmaan olleet samassa firmassa vai onkohan peräti sama auto.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Ei mitään Sisuihin liittyvää, mutta ajoneuvo kulttuuria tämäkin...
Kiihdytyskisat Hämeenkyrön lentokentällä vuonna 1996. Tiedossa oli, että siellä saa kiihdytellä omillakin autoilla pientä maksua vastaan. Olin hommannut pari vanhaa (ja kuivaa) slicksiä omaan autoon, joka on BMW 2002. Renkaat pitivät kuitenkin huonosti testilähdöissä, eivät reagoineet paineiden muutoksiin, vuotivat jne. Joten en mennyt Bemarilla sinne. Ja taisi mennä pupukin pöksyyn.
Jännä kuinka kaikki kuskien nimet ja autot palaavat mieleen kun filmin katsoo. Kävin noiden molempien Bemarikuskien puheilla. Muutama valokuvakin on tuolta otettuna.
Näyttäisi hytti olevan sama kuin Fiat,Magirus ja myöhemmin Iveco nimellä tehdyt. Kuulostaisi tuo moottorikin olevan Deuz V8 joka siinä
työntää savut pihalle kahdesta putkesta.
Minulla ei ole osallisuutta Valmet Ecotrackin nimellä kulkeviin laitteisiin ja niiden kumitelaratkaisuihin, joille käsittääkseni ainakin haettiin patenttia (tarkistakaa PRH:sta).
Valmetin Traktoriryhmän johtaja Naulapää oli 1983 vaiheilla ajanut Hankkija-sopimuksella Valmet-metsäkoneet 1.5 vuotta kestäneeseen Koneurakoitsijoiden liiton uusien metsäkoneiden ostoboikottiin. Sen vuoksi tehtaan piha äkkiä täyttyi noin 120:sta pitkään ruostumaan jäävästä metsäkoneesta. Sen perusteella Naulapää lopetti Tampereen metsäkonetehtaan ja potki työvoiman kortistoon.
Lisäksi hän lahjoitti (hinta 0,00 Fmk) Valmetin metsäkehityksen kaikki tulokset ja tuoteoikeudet Ruotsiin Umeå Mekaniska Ab:lle (VolvoBM:ltä peritty Valmetin tytäryhtiö).
Lähinnä VBM-Valmet 832:n kehittämisen ansiosta jäjelle jääneen Tampereen tuotekehityksen (yli 20 hlö) täytyi etsiä uusia tuotealueita. Ensin kehitimme Lännen kaivuulaitteita käyttäen nivelohjatun traktorikaivurin. Traktoriryhmään kuulunut Velsa Oy valmisti muistaakseni sitä 10 kpl:n sarjan. Kone oli ymmärtääkseni ihan käypä. Tässä vaiheessa itse poistuin Valmetista.
Kaivurihanke meni kuitenkin hukkaan (poikinut jatkoa), koska Naulapää osti nyt Ruotsista Hymas Ab:n traktorikaivurit. Valmet investoi kovasti tehtaaseen Nordiska Industrifondin lainoilla.
Hymas oli kuitenkin vähän vanhoillinen tuotteiltaan. Se käytti VolvoBM:n pienimuotoisesti valmistamia nelosmoottreita.
Hymas ei siksi vetänyt edes ruotsalaisia kaivuriurakoitsijoita, olihan tarjolla mm. kokonainenkin VolvoBM ja Huddig (Linnavuoren moottori).
Niinpä parin vuoden päästä Valmet joutui luopumaan Hymasista. Myyntihinta paikallisille oli muistaakseni 1 Skr (+velkavastuita).
Seuraavaksi entisen metsäkonetehtaan tuotekehityksestä + markkinoinnista + osasta Velsan tehtiin Valmet Corp. Off-Road Division -niminen toimintayksikkö.
Tavoitteena oli isot kaupat Neukkulaan. Naulapää ilmeisesti uskoi kumitela-ratkaisuideaan, joka oli hänelle myyty.
Tuotekokonaisuutta kehitetettiin Ecotrackin nimellä Tampereen ja Kurikan yhteistyönä 1980-luvun loppuvuosina.
Telat valmisti käsittääkseni Tampereen Kalkussa vielä silloin ollut Nokian Teknisen kumin telatehdas.
Kauppoja ei tietääkseni syntynyt eikä ehkä telaratkaisukaan ollut vailla ongelmia.
Neukkulan konkurssi jo lähestyi ja ruplan kurssi putosi. Ei ollut neukuilla liikoja varoja, eikä muilla tarvetta.
En tiedä miten protoille kävi.
Minulla on 10-sivuinen, viimeisen päälle tehty 10-sivuinen väriesite Ecotrackeista. Sisun ohjaamolla varustettu versio oli ATV-10. Moottori oli esitteen perusteella linnavuorelainen 125 kW / 2400 rpm. Tarkoittanee tuo 611 CS. Kokp tiellä 22000 kg ja maastossa18000 kg.
Momentimuunninvaihteisto ja max ajonopeus 50 km/h.
Hengissä eläkkeellä on vielä henkilö, joka kokeiluvaiheen paljolta hoiti ja tietänee myös miten protoille kävi. Ei ole minulle soveliasta mainita nimeä.
Varusmiesajalta kevät-talvelta -89 sellainen muistelo että tuo ATV-10 ilmestyi Luonetjärvellä yhteen syrjäisempään katokseen mikä ei ollu aivan yleisimpien kulkuteiden varressa. Kyllä sitä vähä ihmeteltiin että mikähän tuokin on. Salaisuus sitten paljastui näin kevät-talvella kun se "läpsytteli" autohallille tankille. Muistaakseni kuski kertoi että se oli lähdössä johonkin pohjoiseen testauksiin. Kai se sitten junalla vietiin muun kaluston kanssa mistä tuo Sisua45 laittama kuvakin on? Moottori kyllä tuossa videolla kuulostaa nelikolta, olisko siitä kutiteltu se 125 kw?
80-luvun lopulla loogisin 125 kW Valmetti olisi ollut 611DS. Mutta, kuten muutkin huomasivat, niin nelosen ääni se oli. 411DSJ:stä otettiin muun muassa Sisu SA-110 kuorma-autossa mallimerkinnän mukainen 110 kW. Aika "kireä" alkaa kone olemaan, jos siitä on ruuvattu 125 kW, mutta toki mahdollista.
Jostain vanhasta keskustelusta on muutenkin jäänyt 411 mieleen.
Tuon valokuvan minkä laitoin, olen joskus tallentanut netistä omalle koneelleni. En muista enää mistä kuva löytyi, ehkä täältä tai Masinisteilta?
Fiat-Iveco ohjaamo huomio on hyvä, tuo kuulostaisi loogisemmalta kuin Neuvosto-osat...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
Kuten edellä mainittiin, mielenkiintoista tarinaa menneiltä ajoilta.
Näitä on aina mukava lukea.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä